Sitodruk - Najpopularniejsze metody znakowania

Sitodruk - Najpopularniejsze metody znakowania

To pierwszy artykuł z serii, w której zamierzamy pokrótce przedstawić wam najpopularniejsze metody znakowania odzieży dostępne obecnie na rynku. W każdym tekście postaramy się przedstawić mocne i słabe strony omawianej technologii i skupić się na ważnych informacjach dla grafików przygotowujących projekty. Doradzimy też jak dbać o nadruki. Uwierzcie, są jeszcze takie, które wytrzymają kilkadziesiąt lat! Najmocniejszym kandydatem do miana najbardziej trwałej techniki jest sitodruk - bohater dzisiejszego tekstu.  

Inaczej nazywany drukiem sitowym lub serigrafią to jedna z najstarszych technik drukarskich, która w zasadzie w niezmienionej formie służy nam do dzisiaj. Jej początki sięgają połowy X wieku. Mimo, że sama technika wynaleziona została w Chinach, to jednak Japończycy mają największy wkład w jej rozwój. To właśnie w Japonii zaczęto wycinać papierowe szablony zwane ‘katagami’. Powstałe w ten sposób wzory służyły do ozdabiania kimon. Do Europy sitodruk dotarł stosunkowo późno, bo dopiero u schyłku XVIII wieku.  

Wtedy jednak nie zyskała zbytniej popularności ze względu na trudno dostępne materiały potrzebne do produkcji siatek. Wszystko zmieniło się na początku XX wieku, ale dopiero w latach 60. nastąpił prawdziwy boom. Nawet sam Andy Warhol uległ czarowi siatki, rakli i farby. Jedna z jego najpopularniejszych prac - puszka zupy Campbella - była powielana właśnie tą techniką.

Stosunkowo prosty proces technologiczny i dostępność materiałów sprawiła, że sitodruk stał się ulubioną techniką druku wszelkiej maści twórców alternatywnych. Reprodukowano z jego użyciem ziny, tworzono okładki albumów, ozdabiano ubrania. Z pozoru niedbała estetyka prac wykonywanych tą techniką w alternatywnych kręgach kulturowych na stałe wpisała się w kanon ruchów DIY (Do It Yourself, czyli zrób to sam).  

Sitodruk jest prawdopodobnie najbardziej uniwersalną i przystępną technologią druku. Można za jego pomocą zadrukować tekstylia, tworzywa sztuczne, papier a nawet szkło. Mimo tego obecnie najczęściej wykorzystywany jest do znakowania odzieży reklamowej na innych polach ustępując tampodrukowi, drukowi cyfrowemu i offsetowemu czy grawerowi.  

TECHNOLOGIA

czyli jak właściwie się to robi?

Na początku należy wykonać formę drukową. Najczęściej składa się ona z drobniutkiej, metalowej lub wykonanej z tkaniny siatki rozpiętej na ramach. Na tak przygotowaną siatkę nakłada się światłoczułą emulsję, która następnie jest naświetlana. W ten sposób na siatce powstaje szablon (pamiętacie japońskie katagami? - niewiele się zmieniło). Następnie za pomocą rakli lub automatycznej karuzeli farba przetłaczana jest przez oczka siatki. Później jeszcze tylko szybka wycieczka po tunelu cieplnym aby utrwalić nadruk. I gotowe! Podobnie jak japońskie kimona w X wieku znakujemy też Wasze koszulki. Niemal jedenaście stuleci później! No i dodatkowo możemy nadruk uszlachetnić - zastosować druk puchnący, brokat, żel, druk 3D (wypukły o ostrych krawędziach).  

DLA KOGO?

czyli kiedy stosować sitodruk

Zdecydowanie sitodruk nadaje się do średnio- i wysokonakładowych realizacji. Przygotowanie formy drukowej to wydatek, który przy pojedynczych sztukach lub niskich ilościach zdecydowanie zawyża jednostkowy koszt druku. Sitodruk posiada również pewne ograniczenia. Każdy kolor nakładany jest przeważnie w oddzielnym przebiegu. Oznacza to, że dla każdego trzeba przygotować formę drukową. Warto zatem mieć na uwadze, że przy sitodruku operujemy bardzo ograniczoną paletą barw - im więcej kolorów tym dłużej będzie trwał proces produkcji, a co za tym idzie - zwiększa się też koszt. Warto zatem brać pod uwagę tę technologię kiedy w projekcie mamy 1, 2 czy 3 kolory.  

Sitodruk stosujemy na bawełnie, poliestrze i ich mieszankach. Doskonale sprawdza się przy znakowaniu koszulek, bluz, kamizelek odblaskowych.  

JAK TO ZROBIĆ?

czyli jak przygotować projekt do sitodruku?

Sitodruk przeważnie wykonywany jest gotowymi farbami plastizolowymi lub wodnymi, a kolory dobierane są wg skali PANTONE. Pantone (Color) Matching System (PMS) to system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone z USA.  

Kolory oznaczane są numerem (np. 2352) z oznaczeniami dodatkowymi takimi jak fluorescencja, metaliczność itp. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów. Powstają one przez zmieszanie 18 pigmentów (w tym biały i czarny). Pantone to jeden z najbardziej popularnych wzorników kolorystycznych świata.  

Niektóre drukarnie mogą cię poprosić o dostarczenie pliku z separacjami. Brzmi poważnie, ale w gruncie rzeczy chodzi o to, aby dla każdego koloru przygotować oddzielny plik. Sam projekt najlepiej przygotować w krzywych. Dobierając wielkość elementów w projekcie zawsze należy uwzględnić rozmiar znakowanej odzieży. Jeśli to możliwe - zawsze postaraj się do pliku produkcyjnego dołączyć wizualizację. Jeżeli nadruki muszą znajdować się w konkretnych odległościach od ściągacza - umieść taką informację właśnie w pliku z wizualizacją. Pomożesz tym samym drukarni i unikniesz niepotrzebnych przestojów.  

JAK DBAĆ O NADRUK?

czyli ile to wytrzyma?

Mimo, że nadruki wykonane tą techniką są jednymi z najtrwalszych, to należy pamiętać o kilku zasadach podczas prania odzieży:  

1. Pamiętamy o praniu na lewej stronie. Dzięki temu nadruk nie ociera się o bęben pralki i dłużej pozostaje na tkaninie.  

2. Pierzemy maksymalnie w 40 stopniach i nie suszymy w suszarkach bębnowych - w wysokiej temperaturze materiał może się kurczyć i przez to ściągać i deformować nasz wzór.  

3. Nie używamy odplamiaczy, wybielaczy i innych środków chemicznych - mogą one wchodzić w reakcje chemiczne z farbami.  

4. Nie prasujemy po nadruku - w ten sposób możemy zepsuć nie tylko swoją ulubioną koszulkę, ale też swoje ulubione żelazko! Jeżeli trzeba wyprasować odzież z nadrukiem, to zawsze na lewej stronie i przy średniej temperaturze prasowania.  

Przeczytaj też artykuł https://www.iespolska.pl/druk-cyfrowy-dtg-najpopularniejsze-metody-znakowania_2102_med/ z serii "Najpopularniejsze metody znakowania".

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Dostosuj